Blog over signing, imaging, binnen en buiten bewegwijzering, buitenreclame, lichtreclame en alles wat op mijn pad komt als marketingmanager van Sign & Image.
donderdag 4 oktober 2012
De toekomst van ons Corporate Blog
Met een volle agenda is het ook wel eens lekker onderuit gezakt naar ideeën van anderen te luisteren. Vanochtend organiseerde LewisPR een kennisforum onder de naam Catchup12 met als thema Brand Journalism. Een thema dat eigenlijk iedere marketeer zou moeten aanspreken. Met een continu veranderend medialandschap zijn de ontwikkelingen bijna niet bij te houden, daarom vond ik het ook fijn om weer eens te luisteren hoe vakgenoten hier mee om gaan.
Niet alle sprekers zijn persoonlijk voor je even interessant maar het verhaal van Jeroen Philippi, marketeer bij Unit 4, zette mij wel tot na denken. Voornaamste reden was misschien wel omdat zij ook actief zijn in de B2B markt. ‘Onze klant zit niet te wachten op verkooppraatjes’ was een van de stellingen uit zijn mond. Daarna werden verschillende voorbeelden genoemd van problemen waar zij als bedrijf tegen aan liepen in de communicatie met hun klanten en potentiële klanten.
Het schrijven van blogs werd genoemd als grote toegevoegde waarde voor hun doelgroep. Men moest daarin niet product gericht praten maar doelgroep gericht. Een belangrijk verschil met Unit 4 en ons is echter dat zij meerdere producten in hun gamma hebben en wij slechts één, waterkoelers. Het valt niet mee enkel hierover regelmatig goede content te schrijven.
Denkfout.
Het blog Geklets bij de waterkoeler staat al drie jaar online en werd eigenlijk best goed gelezen zolang er maar regelmatig nieuwe content op komt. Nu ik een collega al ons Watercompany nieuws op de website laat plaatsen schiet het doorplaatsen of toelichten op dit blog er nog al eens bij in. Daarnaast hoeft dit blog niet altijd over waterkoelers te gaan, als voorbeeld in de Top 3 meest gelezen en meest gedeelde artikels staan 2 artikels die helemaal niet over water gaan.
1. Bruisend mineraalwater Vaste Prik
2. Social media experts, guru's en buro's zijn leugenaars
3. Hoe zet je Social Media in bij b2b?
Eigenlijk wordt het blog nu al goed gelezen, is het op sommige keywords goed vindbaar, en levert het traffic naar de website op. Reden te meer om weer meer te gaan schrijven en informeren, en niet alleen over waterkoelers. Door de overname van Ultraspring kunnen we ook meer informeren over producten als waterontharders, en filtersystemen. Door onze samenwerking met Grohe valt er heel wat gebruikerservaringen te delen van de Grohe Red en Grohe Blue. En over onze introductie in de koffiemarkt later dit jaar zal ook nog niet het laatste woord gezegd zijn.
Daarom zoals Tom Foremski zei (voormalig Financial Times journalist): “Ieder bedrijf is een mediabedrijf; ieder bedrijf, of het nu kogellagers of luiers produceert zal content moeten produceren binnen verschillende kanalen en verschillende vormen om zichtbaar te zijn. Als je niet opvalt tussen het lawaai in de media, besta je simpelweg niet.”
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Snap alleen niet waarom de 'enters'tussen de alinea's niet worden weergegeven.
BeantwoordenVerwijderenHe Huub, goed om te horen dat je er concreet iets aan over hebt gehouden! Ik denk dat het hebben van één onderwerp juist een goed uitgangspunt is voor een blog.
BeantwoordenVerwijderenWat betreft de enters: werk je in Wordpress? Dan weet ik nog wel een trucje ;).
Nee, ik werk met Blogger. Vreemde is dat normaal de enters wel worden weer gegeven (zie vorige artikelen. Als ik bij bewerken kijk staan de enters er wel in, worden alleen niet weer gegeven in de publicatie.
Verwijderen