donderdag 15 juli 2010

Fresh kraantjeswater van meer dan 6 euro - Watercompany


Een Zweeds bedrijf wil elk Belgisch sterrenrestaurant zover krijgen dat het gefilterd kraantjeswater schenkt aan zijn klanten. Twee hotels in Brussel doen het alvast: sinds begin juni geven het Sheraton en Le Méridien in hun conferentiezalen en restaurants water van het merk Fresh.

Fresh
Fresh komt recht uit de kraan, maar voor het water in de fles ging, werd het gezuiverd door een hoogtechnologische filterinstallatie van het Zweedse bedrijf Nordiq Fresh. Die filters laten volgens het bedrijf alle goede mineralen van het leidingwater erdoor en halen er de slechte zoals chloor en calcium die de smaak beïnvloeden, uit. Resultaat: een "degustatiewater" waarbij je voor een fles van 75 cl evenveel betaalt als voor het prestigieuze watermerk San Pellegrino. Dit terwijl leidingwater per liter 0,0037 euro kost, bijna 300 keer minder.

Bij Le Méridien aarzelden ze echter niet toen bleek dat het water als een van de allerbeste uit een smaaktest was gekomen. "Dit is water van de allerbeste kwaliteit en daar hangt een prijskaartje aan vast," verantwoordt Jan Nielsen, manager van het Sheraton en Le Méridien, de hoge prijs. Het Zweedse bedrijf koestert de ambitie om elk Belgisch sterrenrestaurant zover te krijgen dat het Fresh aanbiedt aan zijn klanten. Bij enkele Amerikaanse en Franse sterrenchefs is dit al het geval. Watersommelier Roland Vanden Abbeele, in Het Laatste Nieuws, ziet dat in België niet gebeuren. "De smaak is perfect, maar een Belg wil geen kraantjeswater op tafel. Zeker niet aan die prijs.


Bij Watercompany zijn wij een andere mening toegedaan. Wij zien een groeiende bewustwording van kraantjeswater. Projecten zoals DrinKraantjeswater in Provincie Limburg dragen hier aan bij. Een grote groep klanten kiest niet voor kraantjeswater omdat dit eventueel goedkoper is maar uit duurzaamheidsoverwegingen. De horeca springt hier steeds meer op in.

Wat voor prijskaartje mag aan zo'n fles behandeld kraantjeswater hangen? De ondernemer koopt flessen in en een waterkoeler die het water koelt, filtert en eventueel voorziet van koolzuur voor spuitwater. De klant zal nog altijd geserveerd willen worden. Dit rechtvaardigd een bepaalde prijs voor dit kraantjeswater. De ondernemer zal hierbij wel moeten communiceren dat het om behandeld kraantjeswater gaat.

Hij kan dit water echter ook gebruiken als differentiatie ten op zichte van zijn concurrenten. Als men zegt dat men uit duurzaamheidsoverwegingen kraantjeswater gratis aanbiedt, zou het zo maar kunnen zijn dat de baten de kosten overtreffen.

Fresh kraantjeswater van meer dan 6 euro - Watercompany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten