dinsdag 27 juli 2010

Mag horeca kraanwater in rekening brengen - Watercompany


Volgens Misset Horeca worstelen al twee weken horecaondernemers met de vraag mag je kraanwater in rekening brengen ja of nee.Volgens mij is dit een dicussie die al jaren loopt maar 2 weken geleden is deze ook op de LinkedIn group van Misset Horeca gestart.

De discussie is helaas alleen te volgen voor leden van deze group maar op onze website staat een kleine samenvatting. Aangezien voornamelijk ondernemers in deze group zitten zijn de meest voorstanders voor geen kraanwater. Eigenlijk raakt men een beetje of topic gaat de discussie steeds meer over flessenwater of kraanwater.

Natuurlijk heb ik zelf ook een mening en dus een bijdrage : "• Interessante discussie, het valt me alleen op dat de meeste comments zijn geschreven vanuit het oogpunt van de ondernemer en niet vanuit het oogpunt van de gast.

Er wordt automatisch van uit gegaan dat de gast niet wil betalen voor kraanwater en dat daarom maar flessenwater wordt verkocht. Er ontstaat een groeiende groep gasten die kraanwater bestellen niet omdat ze niet willen betalen voor water maar uit duurzaamheidoverwegingen. Waarom verpakt water transporteren als in veel gevallen ook gewoon goed water uit de kraan komt. Restaurants spreken steeds vaker over 'eerlijke' produkten, kraanwater past prima in zo'n concept en als dit een bewuste keuze is valt dat goed uit te leggen aan een klant. Ze willen er zelfs voor betalen.

Wat mij mij verder opvalt is dat er vaak wordt geroepen: flessenwater is nu eenmaal lekkerder of beter. In een blinde test komt gekoeld kraanwater vaak als lekkerder uit de bus.

Ik denk dan ook dat het belangrijk is hoe je het kraanwater aanbiedt. Gekoeld water heeft een heel andere beleving. Wij voeren zelf waterkoelers voor de Horeca die het water optimaal koelen, filteren en eventueel koolzuur toevoegen. Gebotteld in een eigen fles met de boodschap dat dit een bewuste keuze en bediening met een glimlach rechtvaardigd een vergoeding."

Als er verder nog spannend nieuws uit deze group komt houd ik jullie op de hoogte.

Mag horeca kraanwater in rekening brengen - Watercompany

1 opmerking:

  1. Ik geef zelf ook voorkeur aan kraanwater in de horeca. Ik wil daar best voor betalen. Als je in de horeca gaat eten is het eten ook duurder dan als je het in de supermarkt koopt. Ofwel: het is al heel normaal om te betalen voor de service van het bereiden en het opdienen. Waarom zou dit niet voor kraanwater gelden?

    Kraanwater, lekker gekoeld en opgediend in een mooie karaf met mooie glazen: dat mag van mij gewoon op de rekening

    BeantwoordenVerwijderen