zaterdag 15 januari 2011

Social media experts, guru's en buro's zijn leugenaars


Dat is weer eens een andere titel dan 'Watercompany komt met een nieuwe waterkoeler' of 'drink meer kraanwater'. Vandaag eens een keer geen blog over water maar iets anders waar ik vooral de laatste tijd regelmatig tegen aan loop.

Social media, de nieuwe toekomst, en iedere marketeer is gek als hij er niets mee doet. Gemiste kansen. Aangezien ik mij graag op de toekomst richt, ik niet gek wil zijn en al helemaal geen kansen wil missen ben ik ook in dit Social media circus gedoken. Voor Watercompany gelijk maar een Twitter account aangemaakt @watercompany. Een fanpagina op Facebook en, hoewel het volgens de experts passé is, een pagina op Hyves. Ik was immers toch net lekker bezig en je moet vissen in de vijver waar jouw vissen zwemmen.

Van deze accounts is Twitter het meest actief en ik vind zelf dat we dat best goed doen. We tweeten wat wetenswaardigheden, reageren op vragen over kraanwater, retweeten of promoten tweets van andere partijen die kraanwater belangrijker als flessenwater willen maken, vertellen ons nieuws, reageren op ons nieuws en af en toe een speciale aanbieding.

Volgens de experts, guru's en buro's die ik regelmatig spreek stelt het echter allemaal niks voor. We hebben nog geen 200 volgers en met mijn eigen account @huubmutsaers net iets meer dan 200(@huubmutsaers tweet en RT voor @watercompany want sommigen doen liever zaken met een gezicht dan met een logo, ook dat is social media). Huub je moet meer volgers maken hoor ik dan. Daar is iedereen druk mee bezig momenteel. Veel gebruikers maken gebruik van bots die automatisch andere gebruikers gaan volgen. Als jij hen dan weer niet binnen een bepaalde tijd gaat volgen gaan ze je weer ontvolgen. Zo zijn een aantal tweeps ons of mij dit jaar al 4 keer gaan volgen en weer ontvolgen.

Ik dacht dat social media ging om communicatie en interactie met je publiek (of doelgroep in geval van een commercieel bedrijf). Toch niet om het aantal volgers waarvan je de berichten toch niet leest? Voor @watercompany vind ik het daarom belangrijker allerts op woorden als water, kraanwater, waterkoeler etc. in te stellen dan zoveel mogelijk volgers te krijgen. Als ik dan de goede antwoorden geef over water, kraanwater etc. komen die volgers vanzelf wel.

Laatst stelde ik een vraag Hoe kan ik Social media marketing het beste in zetten in een b2b omgeving? Deze vraag leverde 15 nieuwe volgers op en 0 antwoorden. Allen waren marketeer, social media Xpert, goeroe en wat je allemaal wel niet in de bio tegen komt. Als je dan hen terug gaat volgen krijg je een DM met "Leuk dat je ons volgt. Wil je meer weten over.... ga dan naar www....." Ja, natuurlijk wou ik meer weten, daarom plaatste ik dat bericht en ben ik je gaan volgen.

Twitter is een mooi medium maar 140 karakters is te weinig om je irritaties uit te spreken. Gelukkig hebben we Blogger nog.

Natuurlijk zijn er ook uitzondering en reageren sommigen wel. Wat mij daarbij opvalt is dat in hun bio meestal niet expert of guru of iets dergelijks staat, niet zeggen maar doen.

Zal deze titel ook maar op Twitter gooien. Zal vast weer nieuwe volgers op leveren zonder dat ze mijn blog hebben gelezen.

3 opmerkingen:

  1. Duidelijke en herkenbare stellingname, Huub. Ik laat mijn social media netwerken liever groeien zoals mijn verbindingen irl. Vanuit nieuwsgierigheid of geraaktzijn door wat een ander te zeggen heeft. Dan een keer contact maken, weer loslaten maar wel met de nieuwsgierigheid in het achterhoofd een tweet "favoerieten", nog een of meer keer neuzen op de timeline en dan volgen. En degenen die dan terugvolgen, blijven - meestal - ook.
    Groet, Vera

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @harimau
    thnx voor je reactie. Blog is gisteren ontstaan uit irritatie / frustratie. Gezien alle reacties via twitter vandaag ben ik niet de enige die hier tegen aan loopt. Idd denk ik dat je op het net hetzelfde met contacten om moet gaan als Irl. Vrienden die je niet willen helpen zijn toch geen echte vrienden?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit zijn de beste blogs altijd, ontstaan uit irritatie en frustratie.
    Je hebt helemaal gelijk dat het niet om de kwantiteit gaat maar om de kwaliteit van je netwerk (volgers).

    Ik zal je blog ook even op Twitter gooien, want je weet maar nooit of er een waterklant op af komt :)

    BeantwoordenVerwijderen