zondag 23 januari 2011

Zelf Social Media in zetten als verlengstuk van je vakbeurs loont


Afgelopen weken heeft voor mij in het teken gestaan van Vakbeurs Facilitair. Facilitair is voor ons de grootste en belangrijkste beurs. De doelgroep is exact onze doelgroepen de beurs is eigenlijk al zo groot dat het bijna niet te plannen is alle stands op 1 dag te bezoeken.

Logisch natuurlijk dat ik dan probeer zoveel mogelijk van die bezoekers bij ons in de stand te krijgen. Het was inmiddels mijn 8e beurs, dus standinrichting, plaats, hostessen, hapjes etc. kon allemaal uit het draaiboek van de vorige jaren worden genomen, evenals het versturen van nieuwsbrieven, persberichten en uitnodigingsmail.

Vakbeurs Facilitair heeft ongeveer 500 exposanten en verwachtte zo'n 20.000 bezoekers in drie dagen. Best een serieuze beurs dus. De beurs heeft ook een eigen communicatie dame en een communicatieplan. Logische vraag van mij aan haar: 'Welke social media zetten jullie in en hoe faciliteren jullie ons om daar op deel te nemen?' Het antwoord was duidelijk: Geen. Een minpuntje van de organisatie.'Wij weten wel dat social media op komt maar als wij het op zetten dan moeten we het ook monitoren en dat kunnen we niet. Veel te veel werk'.

Een streep door mijn rekening, ik dacht met de inzet van Twitter meer buzz rond onze deelname te hebben. Is zelf opzetten een optie?
Ik heb via LinkedIn een poll gestart 'Wat is de beste hashtag voor Vakbeurs Facilitair?', hier kwamen aardig wat reacties op en ook andere standhouders gingen al gauw tweeten met #vakfac11.

Op Foursquare kon je al inloggen op de Brabanthallen, maar toch maar een nieuwe place aangemaakt op Vakbeurs Facilitair #vakfac11. Kon ik gelijk de tip aan maken: Dorst? kom naar @watercompany stand 1.050, je kunt onbeperkt je flesje water bij vullen. Er werd 10x meer ingechecked dan op de Brabanthallen. Deze uitnodiging en de tweets hierover zorgden dat verschillende tweeps hun flesje bij ons kwamen vullen. Op vrijdag, de laatste dag van de beurs zag ik om 8.00 al verschillende tweets voor bij komen van mijn followers in de trend van '@.... ga je naar #Vakfac11 ga dan langs bij @watercompany om je flesje te vullen en doe de groeten aan @huubmutsaers. Op onze website www.watercompany.nl hadden wij 10% meer bezoekers via Twitter dan normaal.

Was dit teveel werk? Nee, stelde eigenlijk niks voor. Een accountje aan maken is zo gedaan en de tweets was niet meer of minder dan wat ik ander zou doen. Mijn conclusie is dan ook als social media niet ondersteunt wordt door de organisatie van de beurs pak het dan zelf op. Dat loont.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten