zaterdag 1 mei 2010

Hoe zet je Social Media in bij b2b?


Het afgelopen jaar heb ik mij georrienteerd hoe we als het bedrijf het beste contact kunnen hebben met onze klanten door het gebruik van Social Media. Dat viel niet mee.Wij leveren waterkoelers aan bedrijven en in 9 van de 10 gevallen is de gebruiker niet de beslisser.Doordat onze waterkoelers ook nog eens zijn aangesloten op de waterleiding hebben wij maar weinig klantcontacten, 1 a 2 keer per jaar.

Waar is onze klant actief? Dat was al een hele moeilijke. Is onze klant diegene die de waterkoeler aan schaft of is het diegene die de waterkoeler gebruikt. De beslisser zie je vaak op zakelijke netwerken als LinkedIn, terwijl de gebruiker vaker op Hyves of Facebook zit. Van welk netwerk moet je dan gebruik maken?

Het afgelopen jaar hebben wij accounts aangemaakt op Twitter, LinkedIn, Facebook, Hyves en Youtube. Het mooie van die sociale netwerken is dat je gewoon iets kunt starten en kijken hoe de reacties zijn.

Daarnaast heb ik mij afgevraagd wat het doel moet zijn van deze netwerken. Zoveel mogelijk volgers of een zo goed mogelijk interactie met de volgers? Hoewel het uiteindelijk om de inhoud gaat valt het mij op dat je meer autoriteit hebt als je meer volgers hebt. Wat dat betreft kunnen we voor bovenstaande communities nog heel wat zieltjes winnen.

Wat is nou voor Watercompany de conclusie na deze testen? De meeste interactie hebben wij op Twitter. Opmerkelijk genoeg hebben wij deze actie het meest met tweeps die geen klant zijn bij ons. Op de tweede plaats is geëindigd LinkedIn ook via dit medium hebben wij vrij veel contact en commercieel gezien ook verschillende aanvragen. Een minimale response zagen we bij Facebook, Hyves, en Youtube. Tot nu toe hebben wij echter nog nooit duidelijk gecommuniceerd dat wij op deze media actief zijn. Volgende week komen wij met een nieuw nieuwsbericht 'Watercompany Waterkoelers op het net' Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor deze netwerken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten